Taustaa
Kestävä matkailu ja pyrkimys hiilineutraaliuuteen ovat Suomen kansallisen matkailustrategian tavoitteita (TEM 2022). Suomen matkailumarkkinoinnin organisaatio, Visit Finland, on luonut Sustainable Travel Finland (STF)-kehittämisohjelman matkailualan toimijoille tukemaan heitä kohti hiilineutraaliutta (Visit Finland 2020). Oppimateriaali tarjoaa johdannon kestävään matkailuun ja Sustainable Travel Finland -ohjelmaan yrityksille, organisaatioille, yhdistyksille, oppilaitoksille, kunnille ja muilla kestävästä matkailusta kiinnostuneille tahoilla.
Oppimateriaali on tehty Haaga-Helian hankkeessa Carbon Neutral Experience 2.0, jota koordinoi Posintra yrityskehittämiskeskus ja jonka toinen osapuoli oli Yrkeshögskolan Novia. Oppimateriaali tuo hankkeessa opittua ja sen aikana luotua tietoa matkailualan toimijoille sekä muiden asiasta kiinnostuneiden käyttöön. Hanke oli Euroopan unionin osarahoittama ja sitä tuki Uudenmaan liitto sekä 13 uusimaalaista kuntaa (Hanko, Helsinki, Hyvinkää, Espoo, Inkoo, Lohja, Nurmijärvi, Porvoo, Raasepori, Sipoo, Siuntio, Tuusula ja Vantaa).


Askeleet kestävään matkailuun -oppimateriaali on lisensoitu lisenssillä Creative Commons Nimeä – JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen. Se tarkoittaa, että materiaalia saa jakaa eteenpäin vain, jos mainitsee tekijöiden nimet. Jos jakaa materiaalia muille ja muut julkistavat materiaalin, uusi julkaisu täytyy tehdä samalla lisenssillä.
Oppimateriaali ja sen käyttö
Oppimateriaali on tarkoitettu toimijoille tueksi kehitettäessä omaa toimintaa ja palveluita kestävämmäksi, parantaessa vastuullisuusviestintää, ja mahdollisesti hankkiessa jonkin vastuullisuussertifikaatin tai STF-merkkiä. Oppimateriaali soveltuu myös matkailualan toimijoille, jotka ovat uusimassa STF-merkkiä.
Oppimateriaalia voi käyttää esimerkiksi
- itsenäisesti oman työn tai yrityksen kehittämisen tukena
- STF-ohjelman tukena
- matkailualan yritysten ja -destinaatioiden koulutuksissa ja verkostoitumistilaisuuksissa
- toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa ja ammatillisessa korkeakoulutuksessa
Askeleet kestävään matkailuun –oppimateriaali koostuu neljästä podcastista ja niihin liittyvistä tehtävistä. Sisältötehtävät on suunniteltu itsenäiseen työskentelyyn ja niihin löytyy mallivastaukset omana liitteenä oppimateriaalin lopussa. Soveltavat tehtävät on laadittu ryhmätyöhön soveltuviksi esimerkiksi yrityksissä tai oppilaitoksissa.
Lähdetään askeltamaan
Aloita aiheen työstäminen tutustumalla Visit Finlandin materiaaleihin, jotka ovat keskeisessä asemassa vastuullista matkailua kehitettäessä ja hankittaessa Sustainable Travel Finland (STF)-merkkiä.
Sustainable Travel Finland, Visit Finland
Sustainable Travel Finland tilastot, Visit Finland
Soveltava tehtävä
Mikä vastuullisen matkailun aspekti kiinnostaa sinua eniten? Miksi? Miten voisit siihen tutustua?
Tutustu Sustainable Travel Finland -tilastoihin ja oman alueesi tai kaupunkisi tilanteeseen. Millaisia matkailutoimijoita löydät tilastosta? Miten vastuullisuus näkyy heidän kotisivuillaan? Mitä sertifikaatteja yrityksillä on?
Mitä tilastot kertovat alueesi kestävästä matkailusta? Näetkö joitain kehittämistarpeita?
Lähtisitkö matkaan: podcast 1
Podcastissa asiantuntijat Annariikka Rosendahl (Haaga-Helia AMK), Edvard Lindfors (Novia AMK) ja Liisa Wallenius (Haaga-Helia AMK) valmistautuvat matkaan keskustelemalla kestävästä matkailusta ja Sustainable Travel Finland-kehittämispolusta. Tämä jakso toimii orientointina STF-polkuun ja kertauksena edellisille lukutehtäville.
Sisältötehtävä
Mitä kestävän matkailun periaatteita jaksossa mainitaan?
Millaisia haasteita yrityksillä on ollut kestävän matkailun toteuttamisessa keskustelijoiden mukaan?
Millaisena STF-polku näyttäytyy teidän yrityksellenne tämän jakson kuuntelun jälkeen?
Millainen toiminta paikallisten matkailuyritysten ja destinaation kanssa voisi edistää kestävän matkailun kehittämisestä yrityksessänne?
Soveltava tehtävä
1.Miltä STF-polku näyttä teidän yrityksenne näkökulmasta tämän jakson kuuntelun jälkeen?
Millainen yhteistyö paikallisten matkailuyritysten ja matkakohteiden kanssa voisi auttaa teidän yritystänne kehittämään kestävää matkailua?
Analysoi oman tai hyvin tuntemasi yrityksen toimintaa ja palveluita kestävän matkailun näkökulmasta. Mitä parannuksia voisit ehdottaa?
2. Valitse a) tai b)
Tutustu Norjan matkailun vastuullisuusohjelmaan Sustainable Destination ja pohdi mitä yhteneväisyyksiä löydät ohjelman 10 periaatteesta verrattuna STF-ohjelmaan.
Mitä eroja ja yhtäläisyyksiä STF:ään löydät Sveitsin Swisstainable ohjelmasta?
Pakataan reppu ja matka alkaa: podcast 2
Podcastissa Liisa Walleniuksen vieraana on Tarja Aalto yrityksestä Peak Living. Tämän jakson aikana keskustelemme syistä lähteä kestävän kehityksen polulle, siitä mikä on antanut alkusysäyksen lähteä matkalle ja millaisia resursseja aloitus on vaatinut.
Lisäksi kuulet vinkkejä siitä, miten ottaa sidosryhmät mukaan kehittämistyöhön ja tehdä se näkyväksi asiakkaille, ja siitä, miten osallistaa asiakkaita vastuullisuustekoihin. Puhumme myös uudistavasta matkailusta.
Sisältötehtävä
Mitä jakson vieras kertoo kestävän matkailun linkittymisestä hänen palveluihinsa?
Mitä uusia ajatuksia omaan liiketoimintaan STF-polun käyminen on vieraassa herättänyt?
Jaksossa keskustellaan ilmiöistä muutosmatkailu ja uudistava matkailu. Määrittele ilmiöt ja esti käytännön esimerkkejä tuotteista, joissa nämä ilmiöt ovat mukana.
Millä toimilla yrityksenne voisi aloittaa STF-polun? Miten ja ketkä kaikki siihen konkreettisesti osallistuisivat? Mistä lähtisitte liikkeelle?
Soveltava tehtävä
Millä toimilla yrityksenne voisi aloittaa STF-polun? Miten ja ketkä kaikki siihen konkreettisesti osallistuisivat? Mistä lähtisitte liikkeelle?
Millaisia uudistavaan matkailuun liittyviä palveluita tai aktiviteettejä voisitte yrityksessänne tarjota?
Miten yrityksenne osallistuu paikallisyhteisöjen toimintaan? Olisiko aktivoituminen paikallaan? Miksi, miksi ei? Perustele vastauksesi.
Tauon paikka: podcast 3
Kolmannessa podcastissa Liisa Walleniuksen vieraana ovat Pipsa Liljedahl, Visit Finlandista, ja Antti-Petteri Kurhinen, Kestävän kehityksen koordinaattori ja matkailun lehtori, Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta. Keskustelussa tarkastellaan STF-merkin konkreettisia hyötyjä yrityksille, oppilaitoksille ja opiskelijoille.
Sisältötehtävä
Miksi ja miten STF-ohjelma syntyi?
Miten paikalliskulttuuri ja -yhteisöt voidaan huomioida kestävän matkailun palveluita suunniteltaessa?
Mitä hyötyä yritykselle on STF-merkistä? Anna muutama esimerkki.
Mistä toimista STF-polku ja -merkin suorittaminen koostuu?
Kuinka validoiminen eli todennus tapahtuu STF-merkkiä suorittaessa?
Mitä yrittäjä voi odottaa matkailualan vastavalmistuneelta liittyen STF-ohjelmaan?
Soveltava tehtävä
Miten yrityksesi voisi yhdessä muiden matkailualan toimijoiden kanssa kehittää alueenne kestävää matkailua?
Miten kestävä matkailu näkyy yrityksenne viestinnässä? Anna myös esimerkkejä.
Lähtökuopista maaliin: podcast 4
Neljännessä podcastissa kuulet siitä, miten destinaation matka STF-polulla alkoi. Miten se eteni, millaista yhteistyötä he ovat kunnassaan tehneet, miten tukeneet paikallisia yrityksiä ja miten työ jatkuu tulevaisuudessa. Aiheesta keskustelevat Liisa Wallenius Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta ja Karoliina Korpela Enter Espoosta.
Sisältötehtävä
Miten STF-työ alkoi Enter Espoossa ja milloin?
Millaisia vaiheita Espoolla destinaationa on ollut STF-polulla?
Miten ja keiden kanssa he ovat rakentaneet kestävää matkailua Espoossa?
Mitä konkreettista apua ja tukea Enter Espoo on tarjonnut alueellaan matkailualan yrityksille STF-polulle?
Soveltava tehtävä
Miten kestävän kehityksen työ voisi jatkuu yrityksessänne STF-merkin saamisen jälkeen ja mistä yritys voi saada apua työhön?
Miten sinusta oma yrityksesi tai työnantajasi voisi hyötyä konkreettisesti STF-merkin saamisesta?
Lähteet
Business Finland s.a. Matkailualan hiilijalanjälkilaskuri Hiilikuri. Luettu: 2.5.2025.
Forest Friends. 2024. Mitä on regeneratiivinen matkailu. Luettu: 5.5.2025.
MySwitzerland s.a. Swisstainable. Luettu 2.5.2025
Visit Finland s.a. Sustainable Travel Finland. Luettu: 2.5.2025.
Visit Finland s.a. Sustainable Travel Finland tilastot. Luettu: 2.5.2025.
Visit Norway s.a. Sustainable Destination. Luettu: 2.5.2025.
Työ- ja elinkeinoministeriö s.a. Suomen matkailustrategia vuosille 2021–2028. Luettu: 14.5.2025.
Kuva: Shutterstock