Siirry sisältöön

Älykästä teknologiaa: tekoälyavusteinen käytettyjen kalusteiden mainosviestintä

Jarmo Sarkkinen
Julkaisuvuosi: 2025
|
Haaga-Helia

Taustaa

Kierrätettyjen kalusteiden ja sisustustuotteiden myynti on kasvanut. Kuluttajat ovat nykyisin vastuullisempia ja etsivät aiempaa useammin käytettyjä vaihtoehtoja. Toisaalta vintage-esineet ovat trendikkäitä.

Second hand -kalusteiden kaupankäyntiä ei koeta kuitenkaan hohdokkaaksi. Moni second hand -kalusteiden mainoskuvista on vielä turhan usein otettu hämärässä varastossa valkoista seinää vasten ja ilmoitusteksti jää lyhyeksi: vanha punainen puinen tuoli, 20 €.

Erityiset nuoremmat sukupolvet kaipaavat enemmän mainoksilta. Mainostamisen tulisi olla visuaalisesti vaikuttavampaa ja merkityksellistä. Mainoksiin tulisi liittää tarinallisuutta, esimerkiksi kalusteen menneistä käyttökohteista ja käyttöympäristöistä. Lisäksi kalusteen vastuullisuus- ja kestävyysnäkökulma olisi hyvä tuoda vahvasti pinnalle.

Second hand -kalusteiden ja -tuotteiden myyjät ovat usein kiireisiä yksityisyrittäjiä, joilla ei ole aikaa, osaamista tai työkaluja tuottaa visuaalisesti vaikuttavaa mainosmateriaalia. Tai aikaa ja osaamista miettiä millaista materiaalia tulisi tuottaa Instagramiin ja TikTokiin, minkä kokoisia mainosten tulisi olla tai millaiset ilmoitustekstit kiinnittävät huomion. Perinteinen kalustekuva hämärässä varastossa ei kuitenkaan enää riitä.

Haasteen ratkaisemiseksi on tärkeää tarjota pk-yrittäjille parempia tekoälyratkaisuja visuaalisen mainonnan rikastamiseen ja vastuullisuusviestinnän tukemiseen. Ratkaisut, jotka tuovat yhteen erilaisia mainontaa tukevia työkaluja ja nopeuttavat kehotteiden rakentamista, olisivat erittäin kysyttyjä.

Oppimateriaali ja sen käyttö

Myyjät tarvitsevat parempia työkaluja mainostekstien ja kuvamateriaalin tuotantoon. Nykyisiä tekoälyavustajia (esimerkiksi Chat GPT tai Gemini) voidaan käyttää sisältöjen luontiin, olipa kyseessä teksti, kuva tai video. Tekoälyavustajia käytettäessä on tärkeää tietää, kuinka tekoälykehotteita muotoillaan, jotta tuloksena on parasta mahdollista sisältöä.

Tämä oppimateriaali on suunnattu pk-yritysten työntekijöille, jotka myyvät second hand -tavaroita – erityisesti käytettyjä kalusteita ja sisustustuotteita. Se soveltuu myös digitaalisten kauppapaikkojen ylläpitäjille, jotka haluavat tarjota asiakkailleen myyntiä helpottavia työkaluja, ja jokaiselle yleisesti aiheesta kiinnostuneelle.

Oppimateriaali sisältää arviointikehikon ja videon, jotka auttavat second hand -tavaroiden (erityisesti kalusteet ja sisustustuotteet) myyjiä ja kauppapaikkayrittäjiä seuraavasti.

  1. Ymmärtämään tekoälyn roolia ja sen tarjoamia mahdollisuuksia kiertotaloushenkisten mainossisältöjen tuotannossa ja mainossisältöjen ideoinnissa.
  2. Arvioimaan oman organisaation kypsyystasoa ja kehitystarpeita käytettyjen tavaroiden mainosten tuotannon kehittämisessä.

Lisäksi oppimateriaali sisältää joukon kysymyksiä, joiden avulla pk-yritykset työntekijät voivat pohtia omien käytäntöjen toimivuutta ja kehitystarpeita.

Oppimateriaali on suunniteltu osana ÄLYÄ – Älykästä teknologiaa kalusteiden elinkaaren pidentämiseen -hanketta keväällä 2025. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama (EAKR) ja osa Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -ohjelmaa. Samasta hankkeesta on tuotettu oppimateriaalit Älykästä teknologiaa: tekoälyavusteinen käytettyjen materiaalien kauppa ja Älykästä teknologiaa: luova tekoäly kalusteiden arvioinnissa ja arvon määrittelyssä.

Oppimateriaali on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Mainostamisen kehittäminen tekoälyn avulla

Ensimmäiseksi oppimateriaali ohjaa tarkastelemaan, kuinka mainonnan nykytilaa voidaan arvioida erityisesti tekoälyn käytön näkökulmasta sekä millaisia kehitystavoitteita kannattaa asettaa tekoälyn hyödyntämisen erilaisilla kypsyystasoilla. Käsittelemme erityisesti sitä, kuinka tekoälyn hyödyntämisen kypsyyttä voidaan arvioida tarkoitukseen soveltuvan arviointikehikon avulla ja millaisia kehittämistavoitteita eri kypsyystasoilla olisi realistista asettaa mainonnan kehittämisen näkökulmasta.

Oppimistavoitteet

  • Osaamisen päivittäminen: Opit tunnistamaan erilaisia kypsyystasoja liittyen tekoälyn käyttöön mainosmateriaalien tuotannossa.
  • Kypsyystason määrittely: Opit arvioimaan, kuinka pitkällä oma organisaatiosi on tekoälypohjaisessa visuaalisessa mainonnassa.
  • Kehittämisaskelten määrittely: Opit valitsemaan tekoälytyökaluja ja käytäntöjä, jotka sopivat omiin resursseihinne ja tavoitteisiinne.

Tutustu oheiseen arviointikehikkoon. Sen avulla saat pikaisesti käsityksen yrityksesi tekoälyn hyödyntämisen kypsyystasosta mainonnan kehittämisen näkökulmasta sekä kypsyystasolle soveltuvista konkreettisista kehitysaskeleista.

MainosMestari-sovelluksella parempia mainoksia käytettyjen kalusteiden myyntiin

Seuraavaksi tutustumme siihen, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää mainostekstien ja -kuvien tuottamiseen joko ideointimielessä tai valmiiden kuvien tuottamiseen. Markkinoilta löytyy runsaasti erilaisia sovelluksia, joita voidaan hyödyntää mainostekstien ja -kuvien laadinnassa. Myös tunnetuimmat sovellukset (esimerkiksi Canva) ovat integroineet palveluunsa tekoälytoiminallisuutta. Tunnettuja tekoälyavustajat, kuten Gemini ja Chat GPT ovat käyttökelpoisia erilaisten sisältöjen generointiin. Erityisesti laadukkaita kehotteita käytettäessä tulokset ovat kilpailukykyisiä manuaalisesti tuotettujen materiaalien kanssa.

Työkalujen yhdistäminen yhtenäiseksi prosessiksi ja optimoitujen tekoälykehotteiden hyödyntäminen kuitenkin helpottaa prosessin läpivientiä ja nopeuttaa suoriutumista tehtävistä. ÄLYÄ-hankkeessa toteutettu MainosMestari-sovellus yhdistää erilaisia tekoälyprosessointeja, nopeuttaen ja helpottaen siten mainossisältöjen tuottamista.

MainosMestari-sovelluksen avulla myyjä tuottaa valokuvan pohjalta helposti laadukkaita kuva- ja tekstisisältöjä myynti-ilmoituksiin. Käyttäjä lataa sovellukseen valokuvan myyntiin laitettavasta kalusteesta. Tämän jälkeen hän kuvailee lyhyesti, millainen tausta kuvaan halutaan (esimerkiksi moderni olohuone). Lisäksi käyttäjä valitsee yhden kiertotalouden näkökulman, jota painotetaan ilmoitustekstissä – esimerkiksi kalusteen korjattavuus. Tekoäly tuottaa mainoskuvan, jossa alkuperäinen tausta on korvattu valitun ympäristön mukaisella taustalla. Samalla tekoäly laatii ilmoitustekstin, jossa valittu kiertotalousnäkökulma on otettu huomioon houkuttelevasti ja informatiivisesti. Kuva toimitetaan käyttäjälle valittuun somekanavaan sopivissa mitoissa (esimerkiksi Instagram-postaus). Käyttäjä voi kopioida ilmoitustekstin käyttöönsä ja tarvittaessa muokata sitä ennen julkaisua.

Seuraava video esittelee MainosMestari-sovelluksen käyttötapoja tarkemmin käytännön esimerkin avulla. Videon oppimistavoitteena on oivaltaa, kuinka MainosMestari-sovellusta käytetään taustakuvien vaihtamiseen sekä tekstisisältöjen tuottamiseen huomioiden kiertotalouden näkökulmia.

Pohdintatehtävä

Pohdi tilannetta omassa organisaatiossasi tehtäväroolisi näkökulmasta tai pohtikaa vastauksia kysymyksiin yhdessä. Seuraavassa on kysymyksiä, jotka auttavat fokusoimaan keskusteluja.

  1. Mille kypsyystasolle asetumme tarkasteltaessa tekoälyn hyödyntämistä mainossisältöjen tuottamisessa ja markkinoinnissa? Olemmeko tekoälykehityksen altavastaajia vai olemmeko suunnannäyttäjiä, jotka ovat ottamassa tekoälyn haltuun vaikuttavassa mainostuksessa?
  2. Miten voisimme tuottaa vaikuttavia ja merkityksellisiä mainoksia tekoälyn avulla? Olemmeko ottamassa ensiaskeleita tekoälyn käytössä vai voisimmeko ottaa isoja harppauksia tekoälyn hyödyntämisessä? Millaisilla työkaluilla ja miten voisimme tehdä vaikuttavampaa markkinointia unohtamatta vastuullisuutta ja erityisesti kiertotaloutta?
  3. Millaisia hyötyjä MainosMestari-sovellus voisi tarjota mainosten tuottamisen tehostamiseksi ja automatisoinniksi? Sopisiko MainosMestari-sovellus yrityksemme käyttöön tai kauppapaikkamme myyjien käyttöön ja miksi tai miksi ei? Olisiko meillä resursseja (aikaa, rahaa ja osaamista) ottaa sovellus käyttöömme? Olisiko markkinoilla muita vastaavia, mutta parempia ratkaisuja?

MainosMestari-sovellus, ohjelman koodi, dokumentaatio ja käyttöönoton ohjeistus. Sovellus on vapaasti kaikkien hyödynnettävissä. Huomaathan, että sovelluksen käyttöönotossa vaaditaan tekniikkaosaamista.

Kuva. Shutterstock