Jakso 4: Destinaation matkassa STF-polulla
LW: Tervetuloa podcastimme keskusteluja kestävän matkailun polulta pariin.
Teemana tänään STF polku destinaation eli matkailualueen näkökulmasta. Vieraana studiossa meillä on tänään Karoliina Korpela Enter Espoosta. Tervetuloa!
KK: Kiitos paljon.
LW: Kerrotko itsestäsi ja työstäsi, Karoliina?
KK: Joo, mä oon tosiaan Enter Espoossa, joka on Espoon kaupungin sataprosenttisesti omistama tytäryhtiö ja siellä toimin Visit Espoo tiimissä ja erityisesti hankkeiden parissa. Tällä hetkellä mulla on menossa sellainen hanke, kun KOKEMO, kongressit ja yritystapahtumat innovaatioiden ja kestävyyden moottoreina pääkaupunkiseudulla.
Eli kaikki hankkeet mitä olen tehnyt, on liittyneet kyllä kestävyyden eteenpäin viemiseen, sillä saralla aina sitten 2018 vuodesta lähtien.
LW: Kiitos. Ja tänään tosiaan kuulemme Espoon kokemuksia tästä STF kehittämispolusta.
Minä olen Liisa Wallenius Haaga-Heliasta. Toimin matkailun lehtorina ja Carbon Neutral Experience 2.0 hankkeessa projektityöntekijänä. Tämä hanke tukee matkailualan yrityksiä kestävän kehityksen polulla kohti Visit Finlandin STF-merkkiä. Olemme järjestäneet työpajoja ja muuta sparrausta yrityksille ja destinaatiolle. Hanketta rahoittaa Uudenmaan liitto ja 13 kuntaa Uudellamaalla.
Tänään tosiaan (kuulemme) destinaation kokemuksia STF polusta, siitä, kuinka työ käynnistyi, nivoutui kaupungin muuhun toimintaan ja eteni merkin hankitaan ja myös puhumme siitä, kuinka destinaatio voi tukea matkailualan yrityksiä.
Kerrotko Karoliina, miten tämä STF työ käynnistyi teillä?
KK: Joo, 2019 Visit Finland lanseerasi tämän ohjelman ja me oltiin silloin pilotti destinaationa siinä mukana ja silloin oikeastaan niin kuin työ käynnistyi. Eli silloin järjestettiin ensimmäiset valmennukset yrityksille, tutustuttiin itse tähän ohjelmaan ja valmentauduttiin. Itse tietenkin myös me tarvitsimme tietoa ja se oli niin kuin se polun alkupiste itse asiassa aika lailla samoihin aikoihin me sitten myöskin lähdettiin miettimään kokonaan uuttaa strategiaa meille, eli se nivoutui aika kivasti myös siihen työhön.
LW: Ja varmasti taas strategia nivoutuu myös teidän kaupungin strategiaan.
KK: Kyllä ehdottomasti eli kaupunki on sitoutunut hiilineutraalisuus tavoitteeseen vuoteen 2030 mennessä ja myöskin sitten YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin vuoteen 2025 mennessä.
Hui kauhistus, nythän siellä jo ollaan!
Ja tietysti me halutaan myöskin omalta osaltamme olla mukana tukemassa näitä kaikkia hienoja tavoitteita ja meillä myöskin kaupunginjohtaja istuu Enter Espoon hallituksen puheenjohtajana. Ja näinpä olleen sitten uskoisin, että kaikki menee hyvin joustavasti sinne ja on meidän omistajamme etujen mukaista myöskin toimintaa.
LW: Millainen suunnitelma teillä oli, kun lähditte matkaan ja minkälaisella aikataululla?
KK: Joo 2019 tosiaan me lähdettiin tekemään sitten siitä meidän strategiatyötä ja me haluttiin nivoa se kestävyys oikeastaan, niin kuin meidän kaikkeen toimintaan mukaan ja me mietittiin sitä strategiaa ja työstettiin sitä yhdessä. Osallistimme tietysti myöskin meidän avainyrityksiä siihen mukaan. Ja sitten vuonna 2021 me julkaistiin Visit Espoon kestävän matkailun tiekartta, eli me haluttiin tuoda se enemmän niin kuin toimintamuotoon se strategia myös ja siinä meillä oli sitten valittuna painopistealueet, yhteistyötä ja kohtaamisia, mikä on meille hyvin luonnollinen, koska meidän toimintamme perustuu nimenomaan yritysten kanssa tehtävään yhteistyöhön ja verkostoon.
Ja sitten toiseksi nostettiin kestäviä palveluita ympäri vuoden. Sekin on hyvin luonnollista ja, ja liittyy myöskin tähän kestävään kehitykseen, että halutaan sitä sesonkimaisuutta vähän niin kuin tasata ja ympäri vuoden myöskin sitten sitä myös myyntiä lisätä ja tietenkin myös palveluita.
Ja kolmanneksi me nostettiin Matkailuun kuuluu kaikille monimuotoinen ja inklusiivinen Espoo. Ja tämäkin on linjassa myöskin Espoon kaupungin strategiaan ja itseasiassa kaupungin strategia kulkee meillä nimellä Espoon tarina.
LW: Hienolta kuulostaa ja mitä ne olette aktivoineet ja tukeneet niitä espoolaisia yrityksiä ja kouluttaneet heitä mahdollisesti. Olisiko joku esimerkki?
KK: Joo, me aloitettiin systemaattinen kehitystyö sen meidän tiekartan mukaisesti ja lähdettiin kouluttamaan yrityksiä ja kuten sanoin niin totta kai myöskin meitä itseämme siinä samalla ja tämä onkin hyvin pitkäjäänteistä työtä. Totta kai, että hetkessä ei valmiiksi tulla eikä myöskään niin kun yksi hankkeen kautta. Eli aika paljon me ollaan hankkeiden kautta järjestetty valmennuksia ja, ja tehty sitä kehittämistyötä, että me ollaan järjestetty hankkeiden kautta Sustainable Travel Finland -valmennuksia tietysti ja niitä on ollut oikeastaan melkein niin kuin säännöllisesti esimerkiksi CNE-hankkeen kautta.
Ja sitten ollaan tuettu sertifikaattien hankkimisessa yrityksiä. Se on mun mielestä erittäin tärkeä asia ollut, että meillä on ollut mahdollisuus tukea yrityksiä siinä, koska sertifioinnista kuitenkin tulee niitä kustannuksia ja tässä on ollut korona aika, jolloinka yrityksiin on tai me ainakin tiedetään mikä tilanne matkailussa varsinkin pääkaupunkiseudulla oli, niin niin kyllä siinä ehdottomasti yritykset tarvitsee tukea ja niitä meillä on ollut sitten mahdollisuus tarjota näiden hankkeiden kautta ihan niin kuin jatkuvasti ja se on tosi hienoa. Ja sitten hiilijalanjäljen laskemisen valmennuksia on ollut. Eli siinäkin on niin kun tärkeätä se, että yritykset näkevät ne omat päästöt ja oppivat tuntemaan että, mihin vaikka sen tietyn tuotteen … mistä ne päästöt koostuu ja silloin niihin pystyy myöskin vaikuttamaan ja niitä päästöjä pystyy pienentämään.
Sitten ei tietysti puhuta ainoastaan siitä ympäristövastuullisuudesta, vaan myöskin sitten tämä sosiokulttuurinen puoli. Ja siihenkin meillä on ollut mahdollisuus tarjota valmennusta yrityksille esimerkiksi esteettömien tuotteiden tekemisessä ja niiden markkinoinnissa myös. Ja näen myös erittäin tärkeänä sen, että pystytään nimenomaan siinä markkinoinnissa auttamaan yrityksiä ja myöskin hankkeilla järjestämään pilottimarkkinointitempauksia totta kai muutenkin Visit Espoossa on nostaa niitä alueen tuotteita esiin ja alueen yrityksiä ja sitä koko tarjoamaa esiin, niin sehän on nyt totta kai meille niin kuin hyvin, hyvin luontaista.
Mutta, että tämä niin kun pitkäjänteinen työ on se mikä siinä Sustainable Travel Finland -polulla niin on tärkeätä.
LW: Hyvä. Kuulostaa monipuoliselta tuelta ja tuossa juuri mainitsit tosi monta kestävyys- aspektia ja se, että olette pystyneet tukemaan niissä sertifikaateissa, että matkailualallahan on aika paljon pieni yrityksiä ja mikroyrityksiä ja silloin se sertifikaatti voi olla iso kustannus. Ja toisaalta taas se, että kun sertifikaatin saa tehtyä niin siitä on iso apu siinä STF polun käymisessä, että sieltä tulee moneen asiaan sitten käytännön vastaus. Tämä markkinointi on varmaan yksi sellainen asia mikä tulee sitten siinä näkyville, kun te ja yritykset ovat saaneet tämän STF merkin, että siellä Visit Finlandin sivustolla tulee näkyvyyttä. Mitä muuta käytännön hyötyä sä näet tässä merkissä?
Kk: Me saatiin tosiaan tämä merkki viime vuoden lopulla ja kyllä mä näen, että se on mahtava asia, että koko Suomea voidaan brändätä vastuullisena kohteena ja erityisesti se, että se ei ole vaan niin kuin sanahelinää, vaan meillä on niin paljon dataa sen takana ja sen tukena. Eli tämän Sustainble Travel Finland -ohjelman avulla sitä vastuullisuutta kestävyyttä tehdään myöskin läpinäkyväksi.
Ja siellä on, on todella paljon sitä tietoa ja alueelle se on hyvä, koska me pystytään sitä kautta myöskin vähän saamaan tietoa siitä kehityksestä. Ja totta kai myöskin esittämään sitten asioita tai tilannetta eteenpäin, mutta myös yritystasolla niin kyllä mä näen, että siitä on hyötyä. Ja onhan meillä näitä hienoja esimerkkiyrityksiä, jotka on jo edellä edelläkävijöitä olleet pitkään olleet siellä STF-ohjelmassa jo pitkään mukana ja vieneet sen kestävyyden sinne ihan yrityksen strategian ytimeen. Ja kyllä mä näen, että he ovat saaneet paljon näkyvyyttä ja erilaisia toimittajavierailuita ja matkanjärjestäjiä ja yhä enemmän varmasti tulee olemaan näitä kriteereitä, että pitää pystyä todentamaan jollakin tavalla sitä kestävää toimintaa, että matkanjärjestäjiä viedään yritysvierailuille ja näin poispäin.
LW: Kyllä ja teillähän on alueella myöskin ihan tämmöistä kansallista kansallisia huomionosoituksia tullut näille uraauurtaville yrityksille esimerkiksi Matkamessuilla palkittuja yrityksiä.
Tässä oli tosi paljon kaikkia tärkeitä asioita, vinkkejä muille ja nyt kun teillä on se merkki niin kestävyystyöhön ei lopu siihen vaan jatkuu. Minkälaisia tulevaisuuden kehittämissuunnitelmia teillä on? Siinä STF-polulla teitte itsearviointia ja saitte sieltä palautetta, niin onko teillä nyt suunniteltuna siellä polulla niin seuraavia toimia?
Kk: Kyllä on jo. Toimenpidesuunnitelma kuuluu siihen Sustainable Travel Finland -ohjelmaan ja 2025–2029 taitaa olla se meidän toimenpidesuunnitelma.
Ja, jos mä nyt yhden sieltä nostan, niin esimerkiksi asukastutkimuksen tekeminen tulee olemaan meillä lähitulevaisuudessa ajankohtaisena. Eli meillä muistaakseni siellä polulla ja itsearvioinnissa, niin se pitkäjänteisyys ja paikallisuus, niin siinä saatiin niin kuin vähiten pisteitä ja varmasti juurikin sen takia, että siitä on jo muutama vuosi aikaa, kun ollaan tehty asukastutkimus.
Niin on yksi, mutta totta kai siellä on tosia paljon kaikkia erilaisia toimenpiteitä ja niin kuin sellaisia mitkä liittyy meidän toimintaan luonnollisesti.
Ja ne on niin kun normaaliosa, mutta niin kun niin kuin me tiedetään, että kestävyys liittyy vähän kaikkeen ja limittyy sinne, että se ei ole mikään erillinen asia, niin senkin vuoksi niitä toimia on tavallaan paljonkin, että uusien yritysten sitouttaminen on myös yksi sellainen ja tällä hetkellä meillä taitaa olla 63 % meidän alueen verkoston yrityksistä mukana tai saaneet Sustainable Travel Finland merkkin niin toki niin kuin sitä jatkuvaa työtä tehdään ja sitten haluan vielä mainita myöskin tavallaan sen, että halutaan jatkuvasti opiskelijoille tarjota myös työharjoittelupaikkaa. Meidän mielestä se on tosi tärkeätä ja me saadaan sitä kautta myös aina semmoisia tuoreita ajatuksia. Se on meille kaikille tosi virkistävää ja ihanaa. Ja myös erilaisia projekteja tehdään opiskelijoiden ja koulujen kanssa ja opinnäytetöitä tai opinnäytetöissä toimitaan toimeksiantajana aina välillä ja näin, että ehkä yksi projektin vielä hauskan projektin voisin nostaa esiin, mikä liittyykin suoraan tähän Sustainable Travel Finland ohjelmaan. Lapin Ammattikorkeakoulusta projektiryhmä otti yhteyttä ja heidän kanssaan sitten lähdettiin työstämään yksi kehittämissuunnitelmaa tähän STF polulle. Ja se oli, se oli hauska juttu ja siellä opiskelijat oli ihan ympäri Suomea ja kaikki läheskään kaikki ei ollut Espoossa käyneetkään niin siellä oli niin kuin kiva keskustelua ja sparrailua ja se oli tosi kiva projekti kyllä ja me saatiin siitä myöskin sitten tukea siihen meidän STF kehityssuunnitelmaan.
LW: Kiitos! Tässä oli taas paljon esimerkkejä ja tosi hienoa, että siellä on selkeitä säveliä ja suunnitelmia ja paikallista aktiviteettia, asukkaiden huomioimista ja sitten tietysti näin itse(äni) lehtorina niin ilahduttaa se, että tämä oppilaitosyhteistyö ja opiskelijoiden mukaan- otto on teillä tosi tärkeätä, että siitä tulee tosiaan tuoreita ajatuksia ja sitten myös taataan sitä jatkuvuutta alalla ja annetaan mahdollisuuksia opiskelijoille tehdä oikeita projekteja.
Hyvä. Kiitos paljon, että tulit tänne meidän studioon tänään ja onnea nyt sitten jatkoon näiden toimintasuunnitelmien kanssa ja hyvää alkavaa kautta matkailuun.
Ja lopuksi vielä kuuntelijoille myöskin kiitos kuuntelemisesta. Toivottavasti täältä tuli uusia ideoita.
Tämä podcast on tuotettu osana Uudenmaan liiton rahoittamaa Carbon Neutraali Experience 2.0 hanketta rahoitti EU:n rakennus rahoitusohjelmasta. Pysy kuulolla ja seuraa kanavaamme työ kestävän matkailun parissa jatkuu, onnea ja kestävyyttä kehityssuunnitelmien ja STF- polun kanssa etenemiselle. Kiitos!
KK: Hei kiitos.