Siirry sisältöön
Litteraatti: Pakataan reput -podcast

Transkriptio 

LW: Tervetuloa  

Tervetuloa Keskusteluja kestävän matkailun polulta -podcastin toisen jakson pariin. Teemana tänään meillä on STF-polun aloittaminen ja siihen sitoutuminen eli Sustainable Travel Finland -ohjelman ja polun käyminen. 

Kiva, että olet löytänyt tämän podcastin äärelle.  
Minä olen Liisa Wallenius Haaga-Heliasta ja toimin tässä Carbon Neutral Experience 2.0 hankkeessa, jonka osa tämä podcast on. Vieraaksi tänään studioon on tullut Tarja Aalto yrityksestä Peak Living, tervetuloa!  

TA: Kiitos paljon, Liisa! Oli hienoa, kun kutsuitte! Oli kiva tulla keskustelemaan tärkeästä aiheesta.   

LW: No kiva. Ja voisinko ihan alkuun pyytää, että esittelet itsesi (ja kerrot) kuka olet ja mistä tulet?   

TA: Joo! Siis… Yritysmaailmasta, mikroyritysmaailmasta. Olen toiminut itse asiassa koko elämäni yrittäjänä ja vähän eri aloillakin, mutta pitkään myös tämän matkailun puitteissa varmastikin yli 10 vuotta, reilusti, enimmäkseen matkailun puitteissa. Ja Peak Living Oy on hankolainen yritys. Itse tällä hetkellä aika paljon olen Helsingissä, mutta teen myös muualla Suomessa matkailuun liittyviä palveluita.   

Ja mä olen tosiaan toiminut yli 40 vuotta yrittäjänä ja aina se yrityksen teema on ollut tämmöinen hyvinvointi. Miten, miten elää hyvää elämää ja, ja mitä erilaisia keinoja meillä on hyvän elämän saavuttamiseen.   

Ja tässä matkan varrella, neljässäkymmenessä vuodessa, niin palvelut on muuttunut jo itse asiassa aika moneenkin kertaan. (naurahtaa) Elikkä semmoista jatkuvaa kehittymistä on ihan tuollainen, niin kun normaalisti tapahtunut, oikeastaan sen oman itsensä kehittymisen kautta…. tai aina palvelut on ollut liittyen koulutukseen ja hyvinvointiin ja semmoisen kokemukselliseen kouluttautumiseen, kokemukselliseen oppimiseen. Ja niitä tälläkin hetkellä tarjoan palveluina, että niitä on hiukan erilaisia.  

LW: Todella mielenkiintoista ja, ja mukava kuulla tästä aspektista, että miten ajan myötä niin palvelut on kehittynyt ja hyvinvointi kuitenkin se kattava teema siellä. Mutta kerrotko lisää nykyisistä palveluista!  

TA: Joo ihan mielelläni. Ja tosiaan toi on todellakin semmoinen että, että tosi monipuolisesti ne on muuttunut ne palvelut ja, ja tällä hetkellä niin minulla ehkä semmoiseen kantava voima tässä hyvinvoinnissa on nimenomaan, tämmöinen, onnellisuuden ajattelu hyvinvoinnissa. Että, onnellisuudesta on Dalai Lama sanonut, että se on, kun hyvinvoinnin korkein muoto… ja sitä kun minä olen sitten opiskellut. Itse asiassa tuolla Berkeley, Kalifornian yliopistossa myös ja sitten Suomen tämän Visit Finlandin kautta, on tullut paljon tai että miten me olemme, niin kun onnellisen maailman maineessa, maan maineessa seitsemättä kertaa!   

Että, mitä se tarkoittaa, ja sitten mitä onnellisuus tarkoittaa kullekin meille itselle? Ja sitä kautta huomannut, että se on tosi iso semmoinen voimavara, että jos meillä on hyvä olla, jolloin ollaan onnellisia, me jaksamme kaikkea tehdä paljon paremmin. Ja siitä tavalla lähtenyt esimerkiksi TYHY-päivä, mikä on luotu Emilia Frantsin kanssa yhdessä. Yksi tämmöinen on LOI-työpäivä: mikä on lupa olla inhimillisesti ihminen elikkä TYHY-päiviä järjestetään.    

Ja sitten toisena on tämmöinen onnellisuuspolku ja onnellisuuden äärellä olevat työpajat ja retriitit, ja sitten kolmantena minä järjestän myös niin kuin uudistavia muutosmatkailumatkoja, mutta ne on lähinnä niin kuin kaukomaille ollut, mutta ehkä tässä Suomestakin pikkuhiljaa rupeaa tälle ajatuksille tulemaan niin kuin semmoista mahdollisuutta. Ja niin kuin näihin se perustuu se, tällä hetkellä nämä niin sanotut hyvinvointipalvelut.   

LW: Mielenkiintoista tämä muutosmatkailu on ollut tosiaan esillä ja varmasti saamme yleisesti kuulla siitä. Palataan siihen vähän, vähän myöhemmin.   

Olette saaneet yritykselle tuon STF- merkin viime vuoden alussa, elikkä 2023.  Mikä oli semmoinen asia mikä sai, sai sinut aloittamaan? Ja mikä tässä, tässä STF-polun tekemisessä kiinnosti erityisesti?  

TA: Se itse asiassa lähtee ihan tuosta yrityksen, niin kuin siitä arvomaailmasta siitä teemasta, että se hyvinvointi on se tärkeä asia ollut aina. Ja mutta nyt alussa mä tein sitä tavallaan niin kun semmoista ihmisille suuntautuvaa hyvinvointipalvelua, mutta sitten tavallaan sen, ehkä yhteiskunnan kehityksen kautta, oman kehityksen kautta, (minua) lähti kiinnostamaan se, että miten sitä hyvinvointia voi ajatella luonnolle tehtävänä hyvinvointina. Miten voidaan sitä edistää eläimille ja sitten, sitten vielä ehkä viime vuosina tullut, tämmöinen sanotaan, kun planetaarinen ajattelu, missä nimenomaan mietitään sitä planeetan hyvinvointia ja sitä meidän planeettamme ja ihmisten riippuvuussuhdetta, että se on niin kuin hyvin tärkeätä, niin nämä kiinnostuksen kohteet tavallaan sitten niin kuin inspiroivat siihen, että kiinnostuin tästä STF-merkistä ja kestävän kehityksen polusta. Sitä kautta kiinnostuin ja näin että se on niin kuin yksi hyvä mahdollisuus yrityksen lähteä niin kuin enemmän tutkimaan näitä aiheita. Ja, ja itse asiassa Visit Finlandin on tämän ohjelman kautta tarjonnut tosi upean mahdollisuuden yrityksille ihan niin kuin maksutta osallistua näihin, tai tähän kehittämispolulle ja tukea sillä tavallaan hyvin kehityksestä  

LW: Kyllä vaan ja sitten mikroyrittäjänä niin tavallaan sen yrityksen sisäistä organisaatiota… sä olet puhunut jo tässä siitä itsensä kehittämisestä ja palvelujen kehittymisestä. Mutta sitten mainitsit myös, että sinulla on näitä yhteistyökumppaneita, kenen kanssa pidät näitä esimerkiksi koulutustilaisuuksia. Niin olisiko jotakin muita esimerkkejä, että miten omasta verkostosta ja, ja minkälaisia yhteistyökumppaneita tässä toiminnassa on mukana?   

TA: No. Itse asiassa mä kiinnostuin tästä STF- ohjelmasta jo varmaan vuonna 2020. Mä luulen, että silloin lanseerattiin (LW: Kyllä vaan, joo) ja, ja sitä ennenkin oli jo semmoisia niin kuin semmoisia testityöpajoja. Muistan semmoisen tuossa länsi, Länsi-Uudellamaalla Hotel Sea Front:issa, niin Anu Nylund tuli pitämään niin kuin Visit Finlandin puolesta tämmöisen infotilaisuuden ja silloin siinä oli mukana niin kuin Hangon kaupungin ja Raaseporin kaupungin matkailu ja silloin toimi myös tämmöinen Helsinki West yrittäjien, matkailuyrittäjien yhdistys alueella. Silloin kuultiin tätä asiaa, niin siellä niin kun se levisi se asia, ja silloin vain totesin että, toiset olivat tosi innostuneita asiasta, toiset vähemmän innostuneita.   

Mutta nyt sitten…jos, tarkoitatko ehkä, että miten sitten on tehnyt yhteistyötä jatkossa? Joo, no jatkossa esimerkiksi nyt tämä teidän hankkeenne tässä, CNE- hanke, niin sehän tarjosi kanssa hyviä mahdollisuuksia osallistua näihin työpajoihin, että sen mä koen, että se on ollut tärkeä apu siinä, että kun on pähkäillyt jotain, jotain siellä polun vaiheessa olevia asioita, olen saanut paljon tukea ihan tietoa, taitoa, plus sitten sitä vertaisryhmätukea muilta yrittäjiltä. Ja sitten kun on tehnyt yhteistyössä noita omia palveluita, siinä on kyllä, olen kyllä miettinyt sitä niin, että, että kenen kanssa haluan tehdä ja, ja kenellä mahdollisesti on samantyyppisiä intressejä niin kuin tämmöiseen jatkuvaan kehittämiseen ja nimenomaan tämän kestävän kehityksen ja vastuullisuuden alalla.  

LW: Tuossa tulikin ja sanoitkin että, että jos on ollut jotakin ongelmia jossakin kohti polkua ja miettinyt, niin sitten näistä työpajoista olet ehkä saanut apua ehkä myös sieltä STF- hubista. Voisitko sanoa mitä erityisiä oppimisen paikkoja tai haasteita on tämän merkin kanssa ollut tai polulla?   

TA: No tietysti, jos ajattelee tämmöistä mikroyritystä missä on vaan yksi työntekijä palkattuna ja sitten toimintatapa on se,  että tehdään yhteistyötä niin kuin yhteistyökumppaneiden kanssa, niin resurssit on tosi, tosi rajalliset ja varmasti se ehkä se tärkein juttu on se, että sillä yrittäjällä täytyy oikeasti olla kiinnostus kokea että nämä asiat on tärkeitä tai sittenhän täytyy ainakin nähdä se että mitä hyötyä niin kuin ehkä missä … taloudellista hyötyä tai onko sitten jotain muuta hyötyä että lähteä tälle polulle, että ehkä aikaresurssit oli niin, että millä tavalla sitä aikaa riittää ja sitten myös siten ehkä vähän niin kuin tämmöisenä mikroyrittäjiä, vaikka onkin tottunut tekemään koulutuksia ja toimimaan paljon, niin tuolla digimaailmassa niin siltikin  se polku ja se HUB-maailma ja niin olihan siellä tosi paljon niin kuin sitä informaatiota, että vähän niin kuin liikaa tuntui että, että nyt vaan pitää lukea ja tutustua ja oppii kauheasti, mutta että olisi tarvinnut ehkä semmoista tai olisi toivonut, että siellä olisi jotenkin selkeämpi semmoinen käytännön polku, ettei tarvitse nyt niin paljon opetella kaikkea! Mikä olisi semmoinen niin kuin ihanne: oleelliset jutut ja sitten olisi voinut olla lisämatskua siihen. 

LW: Nythän varmaan niin… jos olet tuota polkua tehnyt aiemmin, että nyt viime syksynähän sitä on uudistettu, että nyt, sen pitäisi olla jotenkin yksinkertaisempi ja tarjota sitä tietoa siellä saman sivuston alla. 

Voitko jakaa jonkun hyvän käytänteen tai, tai kommentteja tästä STF-polun tekemisestä?  

TA: No itse ainakin koen sen sillain että, että se kyllä niin kun laittoi ajattelemaan sitä yrityksen kehittämistä hiukan eri tavalla kuin mitä sitä on tehnyt aikaisemmin, ja juuri ottamaan enemmän sen kestävän kehityksen siihen mukaan.   

Ja sitten toisaalta, ehkä nyt sitten, jos vertaa sitä 2020 ja nyt tätä aikaa, nythän on noussut paljon enemmän nämä yritysvastuut kaiken kaikkiaan esille, ja sitten jos se koskee niitä isoja yrityksiä, mutta sitten nehän menevät sinne alaspäin sitä ketjua, että isotkin yritykset joutuvat sitten miettimään, et keneltä he hankkii näitä tuotteita ja palveluita. Elikkä, heidän täytyy tavallaan hankkia ne joltain, kuka pystyy todentamaan tietyt määrät vastuullisuutta. Elikkä siinä mielessä se on tosi tärkeä myös pienille yrityksille, että he pysyvät niin kuin mukana…  ja tuota sillä tavalla siellä niissä käytänteissä ehkä mietin, että, että itsellä olisi niin kuin tosi selkeänä, tavallaan se oma tavoite siellä, ja keskittyy siihen esimerkiksi tosi paljon.  

.. ja sitten myös, ehkä, kun miettii sitä niitä sertifikaattia … siis STF- merkkiä, jotta sen saa niin sinulla täytyy olla semmoinen matkailun sertifikaatti tai sitä tuolla pelkästään matkailun sertifikaattia, mutta se on tietty, tietyt sertifikaatit mitä Visit Finland hyväksyy. Ja sen valinta on varmasti yksi semmoinen tärkeä asia, että sitä katsoo, minkä ottaa. Itse sitten valitsen semmoisen sertifikaatin mikä siinä hetkessä tuntui hyvältä, mutta sitten siinä tulikin semmoinen hankaluus, että se sertifikaatti, jotenkin, vaikka sen piti olla voimassa kaksi vuotta, niin kuin tämä STF-merkkikin on voimassa kaksi vuotta niin sitten heillä oli erilainen käytäntö niin kuin todentaa sitä, kun Visit Finlandilla, ja sitten mä jouduinkin jo heti yhden vuoden jälkeen uusimaan sen, sen STF-merkin. Mistä tuli turhaa työtä ja siinä vaiheessa myös tämä alusta STF-alusta oli muuttunut, että joka tapauksessa mä olisin joutunut laittamaan uudestaan sille uudelle alustalle, mutta, mutta.   

Sitten se….  että siinä oli vähän semmoinen vähän niin kuin harmitti (nauraa) siinä kohtaa… Kyllä vaan kannattaa vähän miettiä sitä sertifikaattia.  

LW: Kyllä ja nythän niin nimenomaan yksi uudistus siellä, siellä HUB:issa on se, että, että kun sinne esimerkiksi on tehnyt itsearvioinnin ja niitä tavoitteita, niin edellinen arviointi jää sinne sitten. Jos yhtään tässä kohti lohduttaa, niin sitten seuraavalla kerralla!   

Mutta että, hei, nyt kun se oli vuosi ja vuoden sisään tai vuoden välin täydensit sitä ja teit sitä suunnitelmaa, niin pystytkö sä näkemään jo siellä jotakin muutoksia, että mikä oli muuttunut sitten (teidän) toiminnassa, jos ajatellaan sen oman yrityksen vastuullisuutta?  

TA: Kyllä sieltä, siis ihan semmoisia pieniä yksinkertaisia asioita, tavallaan että, että esimerkiksi lajitteluun kiinnitin paljon enemmän huomiota, että ne oli niin kuin sellaisen selkiytynyt ja päätetty, että miten se tehdään. Sähkö on nykyään niin kun tämmöistä ekologista sähköä, et vaikka se vähän maksaakin enemmän, mutta silti sen valinnan, kun on tehnyt.  Ja sitten kaikki esimerkiksi, niin kun pyrkinyt pois kaikesta fyysisestä postista. Elikkä kaikki nämä digitaaliset: verosta, kaikki tulee digitaalisesti ja kaikki verkkolaskut. 

Sitten ehkä itselle semmoisena isoimpana, justiinsa se, että, että uudet palvelut: niitä on niin kuin miettinyt enemmän siltä kannalta, että ne ottavat huomioon kaiken tämän kestävän kehityksen, vastuullisuuden ja, ja tuota, myös tämän tämmöisen muutosmatkailun ja uudistavan matkailun, että niitä en ole sillä tavallaan aikaisemmin siltä kannalta miettinyt.  

LW: Mielenkiintoista! Ja sitten, muistan, että olikohan se joku EU- julkaisu, missä sanottiin että 80 % palvelun tai sen tuotteen jalanjäljestä, jo tavallaan tulee, että siinä vaiheessa, kun se tuote suunnitellaan. Niin siinä niin kun määritellään, että kuinka ympäristöystävällinen se on, niin niin mielenkiintoista.   

No mitenkä sitten sanoisit, että tämä muutosmatkailu tuli osaksi tätä hyvinvointimatkailua, hyvinvointipalveluiden tarjoamista?   

TA: No itse asiassa minusta se on niin kuin aina ollut sitä, että, että tuota, koska se on nimenomaan ollut semmoista, että siinä tapahtuu semmoista, saadaan lisää uutta tietoa, oivalluksia, taitoja, ja ajatus on niissä ollut aina se, että, että siitä seuraa niin kuin semmoista muutosta!  

Että, nyt sille on vaan niin kuin annettu tämmöinen nimi tässä, tässä hetkessä.   

Ja sitten se uudistavamatkailu. Tavallaan, että kun siinä niin kun pyritään tekemään jotain vapaaehtoistyötä auttamaan niin kuin yhteisöä tai luontoa, niin nythän on viimeisimmät tutkimukset tosi paljon osoittanut sitä niin, että tämä meidän oma hyvinvointimme kasvaa tosi paljon, jos me autetaan muita, elikkä siitä tulee niin kuin…, se sopii vallan mainiosti siihen uudistavan matkailun ajatteluun!   

LW: Kyllä vaan! Tästä minäkin olen lukenut ja, ja opiskellut, niin korona-aikana, tällaisen Yale science of happiness (kurssin) missä paljon tuotiin sitä esille, että kun se onnellisuus ja se oma hyvinvointi nousee, jotta se voi nousta sinne ylimmälle tasolle, niin se, että sä pystyt omalla toiminnalla tuomaan hyvää, oli tärkeätä. (TA: Tämä on tosi paljon…) Tämä on tosi mielenkiintoista ja mukava mun mielestä nähdä, että mitenkä tämä uudistava matkailu kehittyy tässä lähivuosina.  Että niin kun hyväntekeväisyys näkökulmalla, mutta juuri se, että miten se voitaisiin tuoda matkailuyrittäjien niin kuin osaksi sitä liiketoimintaa. Että, siitähän on erilaisia esimerkkejä esim. Lapin paimenlomat, joissa matkailija osallistuu siellä tunturissa, niin lampaiden hoitoon tai sitten on Kööpenhaminassa kannustinohjelma, että jos esimerkiksi matkailija kerää roskia kanootilla, niin hän saa sitten palkintoseteleitä, joilla hän pääsee nauttimaan kahvia tai jotakin vastuullista tuotetta,   

… mutta päätetään meidän keskustelumme tähän.   

Kiitos paljon ja kiva, kun tulit meille vieraaksi. 

Pysykää kuulolla. Seuraavat jaksot käsittelevät edelleen tätä STF-polkua ja siinä ehkä vähän palataan siihen mitä hyötyä ja mitä se yrittäjälle voi tuoda se STF polulla oleminen ja sitten kun se merkin saavuttanut. Meillä on Visit Finlandista vieras ja sitten Haaga-Helian matkailun liiketoiminnan (koulutusohjelman) kestävän kehityksen koordinaattori. 

Tämä podcast on tuotettu osana Uudenmaan liiton rahoittama Carbon Neutral Experience 2.0 hanketta. Rahoitus on saatu EU:n rakenne rahoitusohjelmasta.  
Pysy kuulolla ja seuraa kanavaamme myös Facebookin ja LinkedIn kautta,  

Carbon Neutral Experience 2.0: Lisätietoja löydät myös hankkeen kotisivulta cne.fi   

Kiitos ja kuulemisiin!